Чувствали ли сте се странно, четейки мненията в даден интернет форум. Гледате куп драсканици на “go4о”, “Пешо”, “Сашо”, “anonimous” и прочее “коментатори” и установявате, че това, което вие мислите по коментираната тема, я го има в 1-2 постинга, я изобщо го няма. А подкрепа от десетки или стотици мнения получава точно противоположната на вашата теза, чийто жив застъпник обаче вие не сте срещнали сред познати и приятели.
Не, грешката не е във вашия телевизор (компютър). Просто несъответствието си има име. Наричат го “онлайн репутация” и всъщност е доста широко понятие. Понякога целта е чисто рекламна, друг път съвсем манипулативна, а в трета ситуация се доближава до класическия “черен PR” от най-груб вид. Във всички случаи във фокуса е заданието да се заблуждава във все по-реалното виртуално пространство.
Не усещаш кой те заразява
Всеки постинг на холивудската красавица “X” в Twitter - “Току-що хапнах страшно вкусно в ресторант “Y” или - “И все пак “Z” e най-добрият мобилен телефон за моя лайфстайл”, увеличава значително банковата й сметка. Нищо, че красавицата може само да се е разходила за камуфлаж покрай масите в съответното заведение. “Тутурутката”, с която после пък ще я изловят папараците при следващата медийна изява, може дори и да няма сим карта. Но това си е бизнес. Бизнес, за който масовата публика е по-слабо чувствителна и естествено - по-неподготвена. Едно е да ти прекъснат екшъна или сапунката за досадни до болка рекламни спотове, а съвсем друго - да се докоснеш до житието на кумира си, до който единствено социалните мрежи те “доближават”.
Но едно са световните марки, хвърлящи милиони и милиарди евро за всевъзможни нови форми за реклама, а друго балканската родна действителност. Колкото и дребен да е мащабът на родния интернет, трябва да е ясно, че и у нас се въртят доста сериозни суми за манипулация на интернет потребителите. Естествено, има се предвид БГ стандарта.
Става дума за една наистина много популярна услуга, която няма да намерите в тарифите на рекламните агенции. Някои от най-добрите компании в бранша наистина не я предлагат, но други, също така реномирани и известни агенции, няма да се посвенят да “наклепат” когото трябва срещу добро заплащане. Виртуалното реноме не робува на скучни правила и етични норми. То вирее сред анонимността на платените форумци.
Ответен удар
Мръсните хватки не само че не са изключени, а са жизнено необходими. Затова манипулативните кампании много се доближават до кървав спорт без правила. Ударят ли те лошо, няма как да не отговориш. А след като интернет вече е всекидневие за активния българин, то отгласът на плесниците става все по-звучен.
“Преди време срещу една от българските банки в популярен форум се появиха коментари за лошо финансово състояние. “Новината” прескочи и в информационните сайтове и формалните медии, а после се материализира в теглене на депозити”, разказва експерт в областта на обществените комуникации. Той запазва анонимност, обяснявайки, че всъщност кампанията е била организирана и финансирана от друг роден трезор.
“И какъв беше ефектът - очернената банка също започна да си плаща за добър имидж в интернет”, смее се специалистът.
Това не е единственият подобен пример. Преди време един от трите мобилни оператора у нас имаше сериозни технически проблеми с внедряването на нов софтуер. Недоволството на потребителите, за което си имаше съвсем реално основание, бе засилено до небесата от платени форумци, организирани от конкурентен телеком. Разбира се, за всичко това няма касови бележки и фактури - чисто, просто и евтино във всякакъв смисъл спрямо постигнатия обществен ефект.
Всъщност чрез формирането на “онлайн репутация” или с разбирания като аналог нетолкова лицеприятен израз “черен PR” у нас в условията на криза оцеляват огромен брой организации. Специфичните услуги на някои PR агенции се оценяват на 5000-10 000 лева месечно. Отделни “спецакции” могат да струват и доста по-скъпо при добър “сценарист”.
Тарифите обаче се подбиват от силната конкуренция в специфичния пазарен сегмент, на който играят и софтуерни фирми. Те също използват възможностите на анонимната манипулация. Обикновено те предлагат т.нар. CEO оптимизация, при която при търсене по дадена ключова фраза първо излизат положителните новини. Лошите се скриват след петата страница с резултати на Google
“Лош” по задание
Чисто софтуерната услуга обаче често се предлага в комплект с платени постинги по всевъзможни популярни форуми и в социалните мрежи. За целта компютърджиите хващат студенти, които срещу десетина-петнадесет лева на ден трябва да пуснат определен брой мнения в “N” на брой точно определени сайта. Задава се само посоката на коментара - кой е лошият и кой добрият. Това е най-евтиният вариант, който според специалистите не върши добра работа. Просто “студентите” не са навътре в темата. Затова постингите им често си приличат и не е особено трудно да усетиш, че един-двама души са се излели в десетки коментари. Най-общо - личи си, че е работено за обем.
“Експертността” се котира по-високо. Ценят се мнения, които са на хора, които са в час, а ако могат да извадят и разностилни постинги, за които да не става ясно, че идват от едно и също място - си е допълнителен бонус! Чисто технологично това не е проблем. Евтино може да се купи софтуер, който генерира фалшиви IP адреси и администраторът на форума няма как да разбере, че мненията идват от един компютър.
От форума до урната
Най-ясно забележим е финансово инспирираният коментаторски десант по време на предизборни кампании. Според специалисти в областта на рекламния бизнес, на последното гласуване за президент и местна власт през октомври м.г. на практика медийните експерти на всички основни политически партии са прибегнали до услугите на платени форумци.
Развързването на кесиите от страна на различните кандидати бе за около три месеца преди изборите и донесе хиляди реални гласове. Така че явлението ще става още по-ярко на всеки следващ вот, категорични са експерти в областта на PR-а. Причината е, че ефектът на подобна кампания е много по-голям, отколкото акциите с чисто търговска цел.
източник .в-н Труд
ИСЛЯМИЗАЦИЯТА НА ВЕЛИКОБРИТАНИЯ - СОЦИАЛ...
Честит Национален празник, Българи!
Панацея
Панацея
Лично аз нямам наблюдения тук,но в няколко онлайн вестника съм засичал хора които ми наподобяват на манипулатори,и доста съм се смял на коментарите им.
01.03.2012 19:06
01.03.2012 19:38
Скалъпените истории не могат да трогнат !
Хората са топли и сърдечни , това не може да се плати с пари ! :))))
Аз ги събирах месеци наред :
http://panazea.blog.bg/technology/2010/08/27/kyde-ste.597018
01.03.2012 20:02
01.03.2012 20:13
03.03.2012 21:41
17.10.2012 13:45
17.10.2012 13:58
17.10.2012 17:25
20.10.2012 09:47
21.10.2012 10:29
21.10.2012 16:33
22.10.2012 02:32
22.10.2012 04:59
23.10.2012 08:49
23.10.2012 10:29
24.10.2012 09:42
25.10.2012 05:05
25.10.2012 08:40
26.10.2012 06:21
28.10.2012 02:44
29.10.2012 00:18
29.10.2012 01:58
31.10.2012 05:18